torsdag, desember 1

Dyrelyder i fleng

De siste par ukene har jeg lært meg mange flere dyrelyder, nesten så mange at jeg går i surr på hvilke dyr som sier hva.

Først lærte jeg meg hva endane sier. Det er litt vanskelig å si akkurat sånne "Donald-lyder" som pappa lager, men det blir ganske likt hvis jeg vræler ut fra dypet av halsen. Det gjør jeg hver gang vi blar opp på side 5 av dyreboka mi. Ofte så høyt at pappa nesten må holde seg for ørene.

Noen dager senere, mens pappa og jeg satt og leste i dyreboka, så sa jeg plutselig lyden til 3 nye dyr, nesten på en gang: Kaninen sier nemlig "F - F - F - F". Vov-Vovven sier "åf - åf", og kua sier akkurat det samme som sauen, nemlig "Dæææ"! Ikke helt ulikt løven heller, forøvrig.

I dag prøvde jeg meg på lyden til hesten også. Den er veldig vanskelig, men slutten av det den sier er "Pbrrr", og det var det jeg sa. Men akkurat når det gjelder hesten, så er det enklere å bare si "eeess" (hest), enn å si hva den sier.

Er jeg ikke flink?